Atpakaļ uz blogu

Biznesa plāna izstrāde: Soli pa solim

Biznesa plāns ir kā potenciālā uzņēmuma ceļvedis – tas norādīs pareizos pieturas un pagrieziena punktus un ļaus drošāk pārvarēt šķēršļus, kas gadīsies ceļā. Jo strukturizētāks un kodolīgāks biznesa plāns, jo lielāka iespēja piesaistīt potenciālos investorus vai kredītu biznesam. Tāpat šāds plāns ļauj ērtāk strukturizēt finanses un tas var kalpot kā panākumu mēraukla. Kā izstrādāt efektīvu biznesa plānu? Lasi tālāk un uzzini!

Galvenās biznesa plāna komponentes
Kopsavilkums
Tavas uzņēmējdarbības apraksts
Mārketinga un pārdošanas stratēģija
Informācija par personālu
Finanšu prognozes 


Galvenās biznesa plāna komponentes

Biznesa plāns ir rakstisks paziņojums par Taviem nodomiem. Tajā būtu jāsniedz informācija par to, kā Tu attīstīsi savu biznesu, kad Tu to darīsi, kas piedalīsies un kā Tu pārvaldīsi finanses. Biznesa plānā jāietver šāda informācija:

  • kopsavilkums,
  • sīkāka informācija par Tavu uzņēmējdarbību (ieskaitot Tavus sniegtos pakalpojumus),
  • mārketinga un pārdošanas stratēģija (tirgus, konkurences analīze un potenciālie klienti),
  • informācija par personālu,
  • finanšu prognozes.


Mūsdienās ir pieejami dažādi online rīki, kas ļauj ērti un pārskatāmi veidot biznesa plānus. Pluss šādiem rīkiem ir tāds, ka savu biznesa plānu ikviens var labot vai papildināt jebkurā laikā. 

Kopsavilkums

Kopsavilkums bieži vien ir biznesa plāna būtiskākā daļa, jo tā atrodas pašā sākumā un konspektētā veidā lasītājam sniedz galveno informāciju. Būtībā tas kalpo kā pirmais iespaids par Tavu ideju, un, ja investoram šī ideja šķitīs saistoša, tad tikpat labi viņš var tālāko arī nelasīt. Tādēļ silti iesakām pievērst lielu uzmanību kopsavilkuma formulējumam un noformējumam. Padoms! Raksti to pašās beigās, kad viss plāns ir gatavs, kur izklāstīsi visa biznesa plāna atslēgas punktus. 

Tavas uzņēmējdarbības apraksts

Šī biznesa plāna daļa izklāsta Tavu redzējumu par jauno biznesu un ietver informāciju par to, kas jūs kā uzņēmums būsiet, ko darīsiet un ko piedāvāsiet. Tāpat šeit jāpavēsta par tirgu, uz kuru vēlies orientēties. Sāc ar sava uzņēmuma pārskatu:

  • kad sāksi vai plāno sākt tirdzniecību,
  • norādi progresu par līdz šim paveikto,
  • uzņēmējdarbības veids un nozare,
  • uzņēmuma vēsture, ja iegādājies to no cita īpašnieka (kam tas sākotnēji piederēja, līdzšinējie sasniegumi, pašreizējā juridiskā struktūra),
  • tava nākotnes vīzija.

 Tāpat šajā sadaļā Tev jāsniedz pēc iespējas precīzāks produktu vai pakalpojumu izklāsts:

  • kāpēc Tavi produkti vai pakalpojumi atšķiras vai ir izdevīgi,
  • kāpēc klienti gribētu izmantot Tavus pakalpojumus vai iegādāties produktus,
  • kā Tu plāno attīstīt savus produktus vai pakalpojumus,
  • vai Tev ir patents, preču zīme vai dizainparauga tiesības,
  • Tavas nozares galvenās raksturiezīmes.

Atceries, ka persona, kura lasīs plānu, var nesaprast Tavu biznesu, produktus, pakalpojumus vai procesus tikpat labi kā Tu. Tāpēc mēģini izvairīties no vispārinājumiem – esi tiešs un saprotams. Palūdz draugam vai ģimenes loceklim izlasīt šo plāna daļu, lai pārliecinātos, ka tā ir uzrakstīta saprotami. 

Mārketinga un pārdošanas stratēģija

Šajā sadaļā Tev vajadzētu definēt savas uzņēmējdarbības tirgu un savu pozīciju tajā, kā arī piedāvāt konkurentu izklāstu. Lai to izdarītu, nepieciešams atsaukties uz visiem Taviem veiktajiem tirgus pētījumiem. Tev jāpierāda, ka pilnībā pārzini tirgu, kurā plāno darboties. Tāpat Tev arī jāspēj parādīt, ka Tavs bizness spēs piesaistīt klientus, neskatoties uz konkurenci. 

Informācija par personālu

Biznesa plānā jāietver visa iespējamā informācija par personālu – vadības komandas, personāla struktūra un personāla pamatprasmes. Ja plāno piesaistīt investorus, tad tieši Tavas vadības komanda var būt izšķirošs faktors. Detalizēti paskaidro, kur konkrētais indivīds ir iesaistīts, kāda ir viņu loma un kā šī loma iekļaujas organizācijā. Aprakstu par katru indivīdu iekļauj atsevišķā rindkopā, norādot profesionālo pieredzi un kvalifikāciju. Iekļauj arī visus ārpakalpojumu sniedzējus, piemēram, grāmatvežus vai juristus. 

Finanšu prognozes

Kā neatņemama biznesa plāna sastāvdaļa ir finanšu prognozes. Tās Tavu biznesa plānu pārvērš skaitļos. Tev būs rūpīgi jāaplūko sekojošais:

  • cik daudz kapitāla Tev nepieciešams, ja meklē ārējo finansējumu,
  • kādu drošību Tu vari piedāvāt,
  • kā Tu plāno atmaksāt visus aizņēmumus,
  • Tava peļņa, ienākumi un izdevumi.

Šajā sadaļā Tu vari iekļaut arī savas personīgās finanses kā daļu no plāna. Tavām prognozēm vajadzētu būt par nākamajiem trim vai pat pieciem gadiem.

Plānot biznesu, ir iespējams arī bez plāna – galvā vai pēc savas izdomātas metodes. Tomēr iespējamo soļu un risku “uzlikšana uz papīra” ļaus daudz kritiskāk un strukturizētāk izšķirt būtisko no maznozīmīgā. Lai izdodas!