Atpakaļ uz blogu

Elektroniskais paraksts ar Smart-ID

Pēdējā laikā, pakalpojumiem kļūstot pieejamākiem digitālajā vidē, palielinās arī nepieciešamība sevi identificēt digitālajā vidē. Kā to izdarīt droši? Atbilde ir Smart-ID. Izmantojot Smart-ID, personas var ātri, vienkārši un droši reģistrēties e-pakalpojumiem, parakstīt dokumentus, izmantot internetbanku pakalpojumus, kā arī pats galvenais – identificēt sevi. Arī Aizdevums.lv sniedz iespēju parakstīt līgumu un autentificēties, izmantojot Smart-ID. Aizdevums.lv ir apkopojis būtiskākos punktus par Smart-ID.

Smart-ID ir ērts, viegls un drošs rīks. Ja arī ar tehnoloģijām esat uz Jūs, šis rīks noteikti nesagādās grūtības. 

Kā iegūt Smart-ID?
Kā darbojas Smart-ID?
Kur var izmantot Smart-ID?
Kā es varu parakstīt dokumentu elektroniski ar Smart-ID?
Vai Smart-ID ir drošs?
Vai iespējams Smart-ID izmantot vairākās ierīcēs?
Smart-ID atjaunošana. Kā atkārtoti uzstādīt Smart-ID jaunā tālrunī?

Kā iegūt Smart-ID? 

Smart-ID ir bezmaksas digitāls rīks, ko persona iegūst lejupielādējot lietotni savā viedtālrunī (lietotne tiek atbalstīta visās Adroid un iOS ierīces) un veicot reģistrāciju. Reģistrāciju ir vienkārši veikt, sekojot norādēm lietotnē, tas aizņem dažas minūtes. Procesa laikā ir nepieciešama pase vai eID karte, lai apliecinātu savu identitāti. Smart-ID aktivizāciju iespējams veikt arī klātienē ar speciālista palīdzību savā bankā, līdzi ņemot pasi vai eID karti. 

Kā darbojas Smart-ID? 

Veicot reģistrāciju lietotnē, persona pati izveido 2 PIN kodu kombinācijas (PIN1 un PIN2), vai izvēlas automātiski ģenerētas kodu kombinācijas. Veicot darbības digitālajā vidē, brīdī, kad ir nepieciešama autorizēšanās vai identificēšanās – persona izvēlas Smart-ID autorizēšanas veidu, mobilajā lietotnē ievada pieprasīto PIN kodu un autorizācija ir notikusi. Pirms PIN koda ievadīšanas nepieciešams pārliecināties vai kontroles kods, kas redzams pakalpojuma sniedzēja lapā un Smart-ID lietotnē sakrīt. 

PIN1 kodā ir vismaz 4 cipari, tas tiek pieprasīts, lai piekļūtu e-pakalpojumiem.
PIN2 kodā ir vismaz 5 cipari, tas ir nepieciešams dokumentu parakstīšanai vai kādu darbību, darījumu apstiprināšanai.

Kur var izmantot Smart-ID?

Smart-ID iespējams izmantot, pieslēdzoties e-pakalpojumiem, visa veida bankas operāciju veikšanai, kā arī dokumentu parakstīšanai. 

Smart-ID lietotne atrodas personas viedtālrunī, tas netraucē veikt darbības no dažādām ierīcēm. Ja izvēlēsieties veikt bankas pārskaitījumu, izmantojot datoru vai kādu citu ierīci – Smart-ID kods tāpat tiks pieprasīts Jūsu viedtālrunī. Arī ja darbības veiksiet izmantojot to pašu viedtālruni, tas netraucēs Smart-ID lietošanai. Lietotne parāda paziņojumu par nepieciešamību apstiprināt veikto darbību ar PIN kodu, kas aizņem dažas sekundes. 

Kā es varu parakstīt dokumentu elektroniski ar Smart-ID?

Visas personas, kas ir izveidojušas Smart-ID kontu un to konta līmenis ir: “Smart-ID kvalificēts elektroniskais paraksts” var parakstīt dokumentus. Ja Smart-ID konts ir izveidots pašos pirmsākumos, iespējams, konta līmenis var būt cits, tad ir jāveic jauna konta reģistrācija. Ar Smart-ID veiktajiem parakstiem ir tāds pats juridisks spēks, kā parakstot pašrocīgi vai, piemēram, ar eParaksts. Kopš 2018. gada Smart-ID ir atzīts par kvalificētu elektroniskā paraksta izveides ierīci. Vairums pakalpojuma sniedzēju mājaslapās ir automātiski iestrādāta iespēja parakstīt dokumentus vai sevi identificēt ar Smart-ID. Cita veida dokumentus iespējams parakstīt, izmantojot dažādus tiešsaistes parakstīšanas rīkus. Kā piemēram, Dokobit, Lahdes, Adobe Sign, DigiDoc4 u.c.

Vai Smart-ID ir drošs? 

Smart-ID izmantošana ir droša, to ir apstiprinājušas arī Baltijas bankas. Tā kā Smart-ID lietošanai ir nepieciešama gan viedierīce, gan Jums zināmie kodi (PIN1 un PIN2), tad autorizēšanās Jūsu vārdā ir var teikt neiespējama, ja vien cita persona nav informēta par Jūsu PIN kodiem. 

  • Konta bloķēšana

Ja Jūsu ierīce, kurā ir Smart-ID lietotne, atrodas pie sveša cilvēka un tas centīsies uzminēt Jūsu PIN kodu un šie mēģinājumu būs neveiksmīgi, tad Smart-ID konts tiks bloķēts, sākot ar 3 stundām, nākamajā mēģinājumā jau uz 24 stundām, kam seko pilnīga konta bloķēšana, bez iespējas to atbloķēt. Persona varēs turpināt lietot Smart-ID, veicot papildu darbības – izdzēšot esošo kontu un veicot reģistrāciju no jauna. 

Atcerieties par drošību! Neatklājiet savus PIN kodus citām personām. 

Vai iespējams Smart-ID izmantot vairākās ierīcēs? 

Smart-ID iespējams izmantot vairākās viedierīcēs vienlaicīgi, taču ir nepieciešama katras ierīces atsevišķa reģistrācija, lai autentificēšanās darbotos. 

Smart-ID atjaunošana. Kā atkārtoti uzstādīt Smart-ID jaunā tālrunī? 

Ja vēlaties uzstādīt Smart-ID citā tālrunī (arī ja esat veicis esošā telefona atiestatīšanu), Jums ir jāreģistrē jauns konts. To varat iedarīt lejupielādējot Smart-ID lietotni, reģistrējoties un izdzēšot savus neaktīvos kontus. 

Neaktīvos kontus iespējams izdzēst šādos veidos: 

  • Ja pieejama iepriekšējā ierīce ar Smart-ID lietotni, to iespējams izdzēst šī lietotnes iestatījumos. 

  • Pieslēdzoties Smart-ID portālam un izdzēšot visus kontus, kuri nav nepieciešami.

  • Dodieties uz savas bankas filiāli vai sazinieties ar Smart-ID klientu servisu. 

Informācijas avots: https://www.smart-id.com/lv/